katalaner

Nu har jag och Carles analyserat det faktum att Toni bor hemma hos sina föräldrar. Det är vanligt i Spanien, det visste jag men för mig känns det väldigt konstigt. Som att vara 17 år igen. Mina första månader här jobbade jag med en svensk tjej som var tillsammans med en katalansk kille. Han bodde hemma och han fick tillåtelse av sina föräldrar att sova hemma hos henne en gång i veckan... de hade då varit tillsammans i 1 1/2 år och är båda i min ålder. Herregud, hur kan de ta det? Det är 2006.

Men för många så finns inget alternativ när man pluggar. Det är otroligt dyrt med lägenheter i Barcelona och studierna kostar. Vi har det bra i Sverige, vi kan tänka på det när vi gnäller över studielånet som ska betalas tillbaka.

Carles tycker inte att jag ska döma nån för att de bor hemma, det betyder inte att de är mindre självständiga, mindre målmedvetna eller smarta. Men det betyder ju garanterat att de är mer bortskämda iaf, eller hur? Toni är dessutom yngsta sonen.. Fast jag är ganska bortskämd också, Carles kallar mig "the queen".

Jag känner faktiskt inte så många katalaner. De flesta av mina spanska vänner är från andra delar av landet så det känns väldigt kul att lära känna Toni.  Han verkar komma från en typisk katalansk familj. Pappan har ett eget företag, mamma hemmafru, tre barn. Carles sa att normalt så blir en advokat, en ingenjör och en ekonom. Toni har en brorsa som är psykolog och en som är kemiingenjör och så han som pluggar ekonomi.. så det verkar stämma ganska bra. Sen så spelar han fotboll.. En typisk "normal" katalansk kille med andra ord. Väldigt spännande! hahaha.. nä men allvarligt, det känns jättekul att se mer av det katalalanska livet. Sen är jag lite less på colombianska rockstars och hippieargentinare..  Och då är lite en underdrift, jag flyr vid ljudet av den sydamerikanska accenten. Fast tjejerna är fortfarande grymma..

Hasta la victoria siempre!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback