La policía

Brasilensk tema den här veckan. Igår middag hemma hos Arrate med hennes brasilienska pojkvän och hans kompis och idag har jag spendarat hela eftermiddagen med Cesar.

Cesars åker tillbaka till Brasilien på måndag och i tisdags blev hans cykel stulen, dagen innan han skulle sälja den. Är man bosatt i Barcelona så vet man dock att om ens cykel blir stulen så kommer den med största sannolikhet  att säljas samma dag vid MACBA. MACBA är muséet för modern konst och utanför samlingsplats för Barcelonas alla skateare. Men också för Marockanska maffian. Maffia kanske är ett starkt ord men de rånar och stjäl iaf..  Cesar tog skateboarden till MACBA och satt där hela dagen och väntade på att hans cykel skulle dyka upp men det kom ingen så till slut gav han upp. Väl hemma så blev han uppringd av Fabio som var kvar vid MACBA. En kille hade då kommit cyklandes på Cesars cykel men var i sällskap av fem kompisar. Fabio var ensam kvar så han vågade inte gå och ta tillbaka cykeln. Cesar tog då med fyra kompisar och skatade bort mot MACBA. På vägen mötte han en polispikébil som han stannade. Han förklarade att nån stulit hans cykel och att de nu var bara ett par kvarter bort. Han fick hoppa in i polisbilen och de åkte iväg till MACBA. Vid MACBA var det tomt. Cesar ringde Fabio som berättade att de nu cyklat in i raval och att han följde efter dem på sin skateboard. Så polisbilen tar upp jakten men efter ett tag tappar Fabio bort killarna. Polisen frågar Cesar hur cykeln såg ut och lovar att de ska hitta den innan natten är slut. Vid halv sex samma morgon ringer de, de har hittat cykeln.

Anledningen till att jag berättar det här? Det är den enda gången sen jag kom hit som jag hört ett bra ord om poliser. I Barcelona finns ett stort förakt mot poliser och jag förstår dem verkligen. Jag jobbade mer än ett år som "flyersflicka". Varje natt var jag ute på gatan och jag har sett så mycket rasism, övergrepp och allmänna kränkningar. Folk som dragits över asfalten, skrapat upp armar och ben. Under en Botellon (folk samlas och dricker på gatan typ) i våras så såg jag folk misshandlas till höger och vänster. Polisen sköt gummikulor in i folksamlingar och slog skräckslagna turister över benen och ryggen med en batong.  Bara för att de var i vägen och inte förstod att de inte fick vara där. Jag jobbade den natten och tittade på allt folk när tre pikébilar plötsligt dyker upp. Poliser hoppar ut, formar en kedja och började springa mot oss. Detta är mitt i centrum, mitt på ramblan, mitt bland mängder av turister och vanligt folk. Alla börjar springa ifrån polisen, jag och en kille blir lite inklämda mellan ett av uteserveringarnas buskar/blommor och polisen.. De skriker åt oss att försvinna från gatan men det fanns ingenstans att ta vägen. Då slår de killen med batongen och en annan polis slår mig med handen över ryggen så jag tappar andan. Sen är vi tvungna att klämma oss förbi buskarna, för bakåt får vi inte gå.. Efter att ha sett polisen bete sig på det här sättet, gång på gång, så förstår jag verkligen föraktet..

Kommentarer
Postat av: Treno

..Rather helpful information you have here. Grazie! http://www.trenitalia.275mb.com

2007-03-07 @ 17:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback