Nyårsafton..

..spenderades i Helgum fyra fem mil utanför Sollefteå. Har åkt igenom där nån gång men det var nog mitt första besök i Helgum. Mias nya kille hade fest i ett av hans familjs hus. Viss ser du, bor man i Norrlands inland har man faktiskt råd att ha mer än ett hus om man vill. Lysande! Jag åt nyårsmiddag hemma hos min faster med kusin och mamma och pappa. Sedan hämtade Mia upp mig med gamla mercan och vi satte fart mot Helgum. Klockan var runt nio och inte en människa var ute. Det hade snöat men nu fanns knappt ett moln på himlen och månen lyste upp hela bygden.

Väl där fick vi uppleva vad de sa var Helgums genom tidernas lugnaste fest, vilket var helt ok för mig. Det var mer intressant att lyssna på historierna om de festerna än faktiskt vara där tror jag. På Mias första fest med sin nya kille och hans kompisar så var det bara killar. De såg på skotervideos (FINNS sånna!!??) söp sig asfulla, drack bävertestickelsprit och spydde på gårdsplanen.

Istället gick vi efter sedevanliga raketer och skumpa en spökrunda i värsta 14årsstilen till "Bönhuset", en gammal kyrka/skola där ingen bott på många många år men som mias killes lillebror nu köpt. Tyvärr hade jag ingen kamera med, bara mobilen men den äckligaste skräckfilm hade nog kunnat spelas in där. Rutorna igenisade, gnekade golvplankor, en gammal barnsko i mitten av trappan, en orgel som spelar (visserligen av jocke men ändå) gamla järnsängar, osv osv..

Ovanför korset i största salen står texten: "Är du redo? Jesus kommer snart"
118092-103
118092-101
En gammal årsbok av nåt slag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback