gamla tider

Nästan en hel vecka utan bloggande. Så mycket som händer men samtidigt ingenting. Jag har haft det väldigt roligt på Microsoftkongressen, skrattat mig genom två veckor med mina arbetskompisar. För en gångs skull hade jag tur och hamnade i de bästa föreläsningsalarna med de bästa roommanagerna och värdinnorna.

Under tiden jag har jobbat har jag läst "Spanien - Sol och skugga" av Thomas Gustafsson som är en riktigt bra och välskriven historiebok. Har letat den de senaste gångerna som jag varit hemma men eftersom det kommer en reviderad upplaga till våren så har den inte tryckts i ny upplaga och varit slut överallt. Jag är nu framme vid slutet av 1800-talet och jag är helt förskräckt över hur lite jag visste om Spaniens historia. Och kunskapen jag hade kommer inte från skolans historielektioner utan från fiktionen, från filmer som "Slaghökern" och the good old Fantomentidningarna. Nu är jag på rätt väg i alla fall och ju mer jag läser om Spanien desto mer vill jag veta. Det är ett otroligt intressant land jag bor i och jag slår vad om att de flest svenskar som bor härnere bara känner till en bråkdel av den spanska historien. Vilket är väldigt trist speciellt med tanke på hur svårt det är att förstå det här landet och dess människor utan att veta dess bakgrund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback