Sthlm

Stockholm. Vilken vacker stad. Alla borde pröva på att turista i sitt eget hemland, i sin hemstad. Det är sällan man verkligen tittar upp och ser allt, uppskattar det som finns. Jag tror att Stockholm är den vackraste storstaden i världen att bo i. Men fasen vad kallt det är! Det vackra väger liksom inte över, inte än iaf. Liten kort resumé av helgen.

Onsdag. Gamla stan och lite shopping (hade ju ingen väska så jag frös huvudet av mig). Sedan hämtade lillebror upp oss och vi käkade middag hos dem i Sumpan.

Torsdag. Turisting på söder och centrum med Maria. Vi käkade lunch på en Thairestaurang där de spelade Julio Iglesias. Q gracia, no?! När Rehnen tagit bussen norröver mötte vi upp med Stina och tog en öl och senare middag på någon engelsk pub vid stureplan. Mysigt mysigt.

Fredag. Upp i ottan och iväg till Skansen. Skansen är verkligen underskattad, det är ju hur fint som helst där. Vi käkade inne på restaurang Stora Gungan och det kändes som att vi satt hemma i köket hos mormor. Viltköttbullar. Mmmm.. Efter alla djur och hus och natur gick vi vidare till Vasamuséet och efter det en promenad på Östermalm. Inne på Östermalmshallen fick jag plötsligt höra:
-Magdalena, mira mira! Princess Madeleine! Och mycket riktigt, där var hon. Väldigt roligt för Toni hade pratat om henne hela dagen, om hur snygg hon är, osv osv.. Toni skulle just gå fram och prata med henne när hennes telefon ringde och hon gick iväg. I normala fall skull jag tycka det var pinsamt att fota henne eller att han skulle prata med henne, spanjorer har liksom inte några spärrar ibland. Men nu så stod jag iaf där med en guidebok över Estocolmo och snackade spanska och då var jag safe. Hur fånig är inte jag egentligen. Men alla de där outtalade reglerna över hur man ska bete sig och klä sig i Stockholm gällde inte mig längre, jag var turist. Skööönt!

På kvällen kom min storebror och hans tjej ner och vi åt middag i Sundbyberg och drog sedan innan till söder för ett par öl.

Lördag. Underbart härligt väder. Ante var ledig så vi tog bilen ut till Drottningholm. Toni ställde sig och skrek utanför slottet. Madeleine, jag är här nu! Madeleine. Jobbiga unge! Det var första gången jag var på Drottningholm. Slottet var som slott brukar vara, men det fina med Drottningholm är ju parken runt, det var väldigt härligt att promenera omkring och gå in och äta lite våfflor på fiket bredvid Kina slottet. Efter det åkte vi in till stan igen och promenerade runt ännu mer.

Söndag. Båtutflykt till Vaxholm. Det var kul att se Stockholm från vattnet men utöver det så kanske det inte var så väl planerat. Söndag och kasst väder. Inget var öppet på Vaxholm och knappt en människa var ute. Vi tog en promenad, gick in i kyrkan och lyssnade lite på Högmässan och sedan tog vi bussen tillbaka.

Vår resa hem var inge vidare. Vid tre, söndag natt, tog vi nattbussen till centralen. Sedan buss ut till Skavsta vid fyra och flyg vid halv sju. Tänker inte köpa den resan igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback