motiverad

Jag har två projekt för att hjälpa min spanska på traven.

Det första är att jag äntligen börjat läsa på allvar på spanska. Har snart läst ut min första vuxna bok (har tidigare bara läst Harry Potter) på spanska och jag fattar inte varför jag inte börjat tidigare. Det är ju så dumt att jag inte utnyttjat alla dessa timmar jag lagt  på att läsa de senaste åren här nere på att samtidigt lära mig en massa spanska. Och det är många timmar kan jag lova. Problemet tidigare när min spanska inte var så bra var att jag inte kunde njuta av boken och dess innehåll utan bara såg språket. Nu däremot så har jag snart läst ut Paulo Coelhos "Once minutos" utan att ens tänka att den var på spanska. Jag känner mig stolt och lite ledsen över att jag läst han andra böcker på svenska. Tror att de är bättre på spanska. Nästa bok, som jag köpte på FNAC igår, blir Khaled Hosseinis "Cometas en el cielo", "The kike runner" eller "Flyga drake" som den heter på svenska. "Tusen strålande solar" var en av min julklappsböcker och jag tyckte väldigt mycket om den så jag blir nog inte besviken på hans första bok heller. En annan bok jag önskat att jag läst på spanska och inte svenska är Carlos Ruiz Zafóns "Vindens skugga", "La sombra del viento". En av mina favoritböcker genom tiderna och en måstebok om man bor i/är intresserad av Barcelona.

Mitt andra projekt i jakten på en bättre spanska är att jag idag kommer skriva mitt första blogginlägg på spanska. Det måste väl ändå bli otroligt nyttigt för mitt skriftspråk? Den bloggen blir dock anonym eftersom jag tror att det annars kommer att hämma mig när jag skriver. Om det är någon som trots allt skulle vara intresserad av att läsa så kan ni ju maila mig och jag funderar över om jag mailar er adressen eller inte =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback