grammatik.. hjälp!

Nu har skolan satt igång! Första veckan är på distans så nu sitter jag med en hög inlämningsuppgifter. De är i olika svårighetsgrader så att de lättare kan se vilken grupp vi ska placeras i nästa vecka. Det var ganska lätt tyckte jag när jag började med läsförståelse men sedan så öppnade jag en av grammatikövningarna och är helt lost. Jag har ju ingen aning om grammatik över huvud taget! Skriva kan jag göra men jag vet ju inte vad något heter. Senast jag pluggade grammatik var på högstadiet och jag kommer inte ihåg speciellt mycket. Under gymnasiet hade vi bara litteraturhistoria under svenskalektionerna.

Nu sitter jag med övningar som typ, böj verben i pretérito indefinido. Ja, det kan jag väl OM JAG BARA VISSTE VAD DET VAR! Skit. Jag vet ju mer eller mindre hur man säger saker och när man gör det men jag har ingen aning om vad alla olika böjningar heter. Vad jobbigt. Nu måste jag plugga in det under den här veckan så jag inte känner mig totalt puckad nästa vecka. Har tagit fram min bok 501 spanish verbs och nu är det bara att sätta igång och lära sig de 14 olika verbformerna.

Kommentarer
Postat av: Jerry

Jag kan inte spanska alls, men jag tror jag kan härleda orden:

Det betyder att du ska böja orden i dåtid (preteritum) pågående form (indefinido).

Men 14 verbformer är onekligen svettigt...

Fördjupning:

http://nonsens.blogg.se/1200159756_grammatiska_besvr.html

Postat av: David

Grammatik är djävulens påfund!

2008-01-14 @ 16:41:50
URL: http://pappapersson.wordpress.com
Postat av: magdalena

Ja, faan.. det blir svårt det här. Men det är nog dax att bita i det sura äpplet och lära sig. För ska jag avancera i mina spanskakunskaper så är det dax att lära sig från grunden. Inte bara "veta" när vad som är rätt, som jag klarat mig på. Vad som låter rätt i mina öron och vad som känns sätt i min mun har hittills väglett mig! Men nu ska här pluggas!

Jag ser nu att jag skrev inlägget med lite för mycket ömkan i tonen, jag tycker egentligen att det ska bli ganska roligt. Törstar efter kunskap..

2008-01-14 @ 16:48:50
URL: http://magdalenita.blogg.se
Postat av: magdalena

hahaha.. lite för många fel i min kommentar! Kanske är dax att ta tag i det svenska språket också!

2008-01-14 @ 16:52:06
URL: http://magdalenita.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback